Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro

From Army Head-Quarters-School to the Forest School: Resistance in Isael Maxacali’s Cinema

DOI
https://doi.org/10.20949/rhhj.v10i20.758
Submitted
November 30, 2020
Published
2021-07-14

Abstract

The article presents the indigenous filmmaker Isael Maxakali and his audio-visual production, especially his 2016 documentary Grin. The film retrieves memories about the formation of the Guarda Rural Indígena (GRIN), during the military dictatorship, with narratives of testimony of the violence suffered by relatives. In this sense, the author seeks to bring the power of resistance that pulsates in his films. In August 2020, Isael won the Pipa award for the film Yãmîy about Maxakali’s ontology. With the award, the artist will put into practice the “Escola-Floresta” (Forest School) project. The project is a strategy for valuing and strengthening traditional knowledge, protecting fauna and flora and training young artists.

References

  1. ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Polén, 2019.
  2. BEZZERA, Holien Gonçalves. Ensino de História: conteúdos e conceitos. In: KARANL, Leandro (Org). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. – 6 ed. São Paulo: Contexto, 2013, p. 37-48.
  3. BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.
  4. BRASIL (1996). Lei 9.394, de 24 de dezembro de 1996: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Ministério da Educação.
  5. BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Parecer nº 3, de 10 de março de 2004. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da União, Brasília, 19 de maio de 2004.
  6. BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, SEB, 2017, disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf; Acesso em 01 out. 2020.
  7. BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Brasília (DF): Senado Federal: Coordenação de Edições Técnicas, 2016.
  8. BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 de janeiro de 2003.
  9. BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Inclui no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira e Indígena”. Diário Oficial da União, Brasília, 11 de março de 2008.
  10. CARVALHO, José Murilo de. Cidadania no Brasil. O longo Caminho. 3ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
  11. CAVALLEIRO, Eliane. Educação antirracista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: CAVALLEIRO, Eliane (Org.) Racismo e antirracismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Summus, 2001, p. 141-160.
  12. CONCEIÇÃO, M. O trabalho em sala de aula com a história e a cultura afrobrasileira no ensino de História. In: OLIVEIRA, M. M. D. de (Coord.). História: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 131-158. – (Coleção Explorando o Ensino).
  13. FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
  14. FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
  15. GATTI JÚNIOR, Décio. Demandas sociais, formação de cidadãos e ensino de história. In: OLIVEIRA, M.M.D. de (Coord.). História: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 105-130. – (Coleção Explorando o Ensino).
  16. GOMES, Nilma Lino. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10.639/2003. In: CANDAV, V; MOREIRA, A (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 10 edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013, p. 67-89.
  17. GOMES, Nilma Lino. Educação e relações raciais: refletindo sobre algumas estratégias de atuação. In: MUNANGA, K (Org.). Superando o racismo na escola. 2ª edição revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005, p. 143-154. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/racismo_escola.pdf; Acesso em 15 set.2020
  18. GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.
  19. GUIMARÃES, Selva. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2012 – (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
  20. HUNT, Lynn. A invenção dos direitos humanos: uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
  21. INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA – IPEA; FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Atlas da violência 2018. Rio de Janeiro: IPEA; FBSP, 2018.
  22. LACERDA, G.H.F; MIRANDA, A.M.J.O; SILVA, E.A. A formação de professores: “diálogos” sobre a história da cultura Afrobrasileira, educação, racismo e religião. Revista Unitas, v. 6, n. 1, 2018, p. 150-167. Disponível em: http://revista.faculdadeunida.com.br/index.php/unitas/article/view/905; Acesso em 14 set.2020.
  23. LIMA, Emanuel Fonseca. Racismo no plural: um ensaio sobre o conceito de racismo. In: LIMA, E.F; SANTOS, F.F; NAKASHIA, H.A.Y; TEDESCHI, L.A (Orgs). Ensaios sobre racismos: pensamento de fronteira. São Paulo: Balão Editorial, 2019, p. 11-24.
  24. MUNANGA, K. Apresentação. In: MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. 2ª edição revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005, p. 15-20. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/racismo_escola.pdf; Acesso em 15 set.2020.
  25. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Declaração Universal dos Direitos Humanos (1948). UNIC: Rio de Janeiro, 2009.
  26. RIBEIRO, Djamila. Pequeno Manual Antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
  27. SCHWARCZ, Lilian Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil – 1870-1930. São Paulo, Companhia das Letras, 1993.
  28. VIANA, Gabriela Japiassú. A importância da perspectiva decolonial no combate ao racismo. In: LIMA, E.F; SANTOS, F.F; NAKASHIA, H.A.Y; TEDESCHI, L.A (Orgs). Ensaios sobre racismos: pensamento de fronteira. São Paulo: Balão Editorial, 2019, p. 135-143.

Downloads

Download data is not yet available.