Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

History Today in the Classroom

Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro

“Much More than a Game”: Cultural Diversity in Sports Practices for Indigenous Peoples as a Theme for Teaching History

DOI
https://doi.org/10.20949/rhhj.v10i20.658
Submitted
August 10, 2020
Published
2021-07-14

Abstract

In this article, we seek to narrate some experiences about sport and traditional indigenous games as a theme for teaching History in a class of 6th grade of Elementary School at the Colégio de Aplicação of the Federal University of Santa Catarina. The content covered in the classroom was “Indigenous Peoples in Santa Catarina”, using sports competitions held by indigenous peoples and sports in indigenous communities as a way of addressing indigenous culture in contemporary times. The analyzes carried out in activities by the students played an evaluative role and helped in the investigation of the initial question that guided the research: to study the diversity of indigenous peo-ples through knowledge about their sports practices. The search for the answer to this question also involves pro-moting actions to raise students’ awareness of the diversity and richness of indigenous culture, therefore, the central theme of the article.

References

  1. BARCA, Isabel. Aula Oficina: do projecto à avaliação. In: ______. (Org.). Para uma educação histórica de qualidade. Actas das IV Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Universidade do Minho, 2004, p.131-144.
  2. BRASIL. LEI Nº 11.645, DE 10 MARÇO DE 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm> Acesso em: 16/10/2019.
  3. BRASIL. Constituição Federal. Artigo número 231. São reconhecidos aos índios sua organização social, costumes, línguas, crenças e tradições, e os direitos originários sobre as terras que tradicionalmente ocupam, competindo à União demarcá-las, proteger e fazer respeitar todos os seus bens. 1988. Disponível em: <https://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/con1988_08.09.2016/art_231_.asp> Acesso: 24/10/2019.
  4. BRIGHENTI, Clovis Antonio. Povos Indígenas em Santa Catarina. In NÖTZOLD. Ana Lúcia Vulfe; ROSA, Helena Alpini; BRINGMANN, Sandor Fernando. Etnohistória, história indígena e educação: contribuições ao debate. Porto Alegre: Pallotti, 2012. p. 37-65.
  5. BRIGHENTI, Clovis Antonio. Terras Indígenas em Santa Catarina. In NÖTZOLD. Ana Lúcia Vulfe; ROSA, Helena Alpini; BRINGMANN, Sandor Fernando. Etnohistória, história indígena e educação: contribuições ao debate. Porto Alegre: Pallotti, 2012. p. 255-277.
  6. CAIMI, Flávia. Por que os alunos (não) aprendem História? Reflexões sobre ensino, aprendizagem e formação de professores de História. Revista Tempo. Ed. UFF, nº 21, vol. II,pp. 17-32, 2006.
  7. DAMATTA, Roberto (org). Universo do Futebol: esporte e sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 1982.
  8. MALAFAIA, Evelyn Dias Siqueira. A importância da representatividade negra na construção de identificação em crianças negras a partir de literatura infanto-juvenil negra. In: Anais X Congresso Brasileiro de Pesquisadores/as Negros/as. Minas Gerais, 2018.
  9. NUNES, Rodolfo Santos. Decolonizando o ensino de história indígena em uma oficina pedagógica para estudantes do Ensino Médio. 2017. 36 f., il. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado e Licenciatura em História) —Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
  10. ROQUE, Lucas. Jogos mundiais dos povos indígenas: Brasil, 2015: o importante é celebrar! / Lucas Roque, Marcos Terena, Juan Antonio Calfin e Taily Terena. – Brasília: PNUD, 2017. 104 p.
  11. SILVA, Jeniffer Caroline da. O futebol e os Kaingang: Divertimento, prática esportiva e identificação. In NÖTZOLD. Ana Lúcia Vulfe; ROSA, Helena Alpini; BRINGMANN, Sandor Fernando. Etnohistória, história indígena e educação: contribuições ao debate. Porto Alegre: Pallotti, 2012. p. 387-402.
  12. SILVA, Jeniffer Caroline da. BOLAS, BRINQUEDOS E JOGOS: Práticas de lazer e futebol na tradição dos Kaingáng da Terra Indígena Xapecó/SC. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em História, Florianópolis, 2014. 143 p.
  13. SOSA, Derocina Alves Campos. O Ensino de História e os Conceitos: Encaminhando Discussões sobre alteridade e identidades étnicas na sala de aula. Revista Historiae, Rio Grande, v. 1, n. 2, p.135-143, 2010.
  14. URBAN, Ana Claudia. Aprender e ensinar História nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2015.
  15. WITTMANN, Luisa Tombini (org.). Ensino (d) e História Indígena. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.