Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

History Today in the Classroom

Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro

Local History: Reflections on Teaching and Research of Afro-Brazilian and Indigenous History

DOI
https://doi.org/10.20949/rhhj.v10i20.699
Submitted
August 31, 2020
Published
2021-07-14

Abstract

This article aims at reflecting on teach­ing theories and methodologies based on the intimate relationship between the teacher’s and the researcher’s work, taking into account possible oral and written accounts at the local level. Therefore, we seek to deal with the laws 10,639/03 and 11,645/08, discussing Afro­Brazilian and Indigenous History starting from a case study in Paula Cân­dido (old São José do Barroso), a city located around 230 kilometers from the state capital Belo Horizonte.

References

  1. AGUIAR, José Otávio.Quem eram os índios Puri-Coroado da mata central de Minas Gerais no início do oitocentos? Contribuições dos relatos de Eschwege e Freyreiss para uma polêmica (1813-1836). Revista Mosaico, Goiás, v.4, n.2. 2010.
  2. AGUIAR, José Otávio. Revisitando o tema da guerra entre os índios puri-coroado da mata central de minas gerais nos oitocentos: relações com o estado, subdiferenciações étnicas, transculturações e relações tensivas no vale do rio pomba (1813-1836). Mnemosine Revista, Rio de Janeiro, v.1, n.4, 2010.
  3. ALVES, Romilda Oliveira. Fronteira em expansão: população, terra e família na Zona da Mata mineira 1808-1850. Dissertação (Mestrado em História) da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, UFMG. Belo Horizonte, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/VGRO-7XNPMS. Acesso em: 31/07/2020 .
  4. BARBOSA, Vilma de Lurdes. Ensino de história local: redescobrindo sentidos. Saeculum – Revista de História. João Pessoa, 2006.
  5. BARROS, Carlos Henrique Faria de. Ensino de história, memória e história local.Criar Educação – Revista do Programa de Pós Graduação em Educação – UNESC, v.2, n.2. Ilheus, 2013. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/criaredu/article/view/1247/1191. Acesso em: 05/08/2020.
  6. BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
  7. CARNEIRO, Patrício; MATOS, Ralfo. Geografia histórica de ocupação da Zona da Mata Mineira: acerca do mito das “áreas proibidas”. s/d. Disponível em: https://diamantina.cedeplar.ufmg.br/portal/download/diamantina-2010/D10A081.pdf. Acesso em: 03/08/2020.
  8. CARVALHO, Carlos Henrique de. A história local e regional: dimensões possíveis
  9. para os estudos histórico-educacionais. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, n.6. 2007.
  10. FONSECA, Selva Guimarães. História local e fontes orais: uma reflexão sobre saberes e práticas de ensino de História. Associação Brasileira de História Oral, Rio de Janeiro, v.9, n.1, 2006.
  11. LAMAS, Fernando. Os indígenas de Minas Gerais: guerra, conquista da terra, colonização e deslocamentos. Projeto História, São Paulo, nº 44, jun, 2012.
  12. MATTOSO, Kátia M. de Queirós. Ser escravo no Brasil. 3ª edição. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.
  13. RESENDE, Maria Leônia Chaves de. LANGFUR, Hal. Minas Gerais indígena: A resistência dos índios nos sertões e nas vilas de El Rei. Revista Tempo, Niterói, 2007.
  14. REZENDE, Irene Nogueira de. Negócios participação política: fazendeiros da zona da mata de Minas Gerais (1821-1841). Tese (Doutorado em História Social) Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – USP. São Paulo, 2008.
  15. SPIX, J.B von; MARTIUS, K.F.P von. Viagem pelo Brasil 1817-1820. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, v.1, 1938.
  16. SAMUEL, Raphael. História local e história oral. Revista Brasileira de História. São Paulo, ANPUH, v.9, n.19, 1989. Disponível em: file:///D:/raphaelsamuel.pdf. Acesso em: 04/08/2020
  17. TAVARES, Aparecida de Fátima. Entre o café e o açúcar: perfil econômico dos produtores de Visconde do Rio Branco (1870-1889). Dissertação (Mestrado em História) UFJF. Juiz de Fora, 2013.

Downloads

Download data is not yet available.