Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Talking about History Today

Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro

A Territory of Black Memory: Possible Connections, Viable Histories

DOI
https://doi.org/10.20949/rhhj.v10i20.745
Submitted
October 30, 2020
Published
2021-07-14

Abstract

Thinking the teaching of History as a promising field in the anti-racist struggle and in the deconstruction of a histo-riographical racism that is edifying in most of the hegemonic narratives dis-seminated in the city of Ponta Grossa, a municipality that houses the 13 de Maio Literary and Recreational Club, object of this research, patrimonialized in 2001. This text has as general objective to present how a sensitive territory can be seen in different prisms. With regard to the specific objectives, the aim is to bring conceptual discussions pointing out how the teaching of History, thought at first, within the scope of law 10.639/2003 and 11.645/2008 can contribute to the construction of other narratives, in addition to Eurocentric stories. It also seeks to address how the process of listing the Literary and Recreational Club 13 de Maio took place and to recognize the specificities of the concepts that define them.

References

  1. Referências
  2. ALENCASTRO, Luiz Felipe de. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, Flávio dos Santos (Org.). Dicionário da Escravidão e Liberdade: 50 textos críticos. São Paulo: Companhia Das letras, 2018. p.56-63.
  3. BERETA DA SILVA, Cristiane. In: GONÇALVES, Janice (Org.). História do tempo presente: oralidade, memória, mídia. Itajaí: Casa Aberta, 2016. p. 117-140.
  4. BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Dispõe sobre a obrigatoriedade do ensino da temática "História e Cultura Afro-Brasileira" no ensino fundamental e médio. Brasília, DF: Presidência da República, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm Acesso em: 10 out. 2020.
  5. ______. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm Acesso em: 19 out. 2020.
  6. CERRI, Luís Fernando. Os conceitos de Consciência Histórica e os desafios da didática da História. Revista de História Regional. Ponta Grossa: UEPG, V. 6 (2), Inverno 2001. p.93-112. Disponível em: https://www.faneesp.edu.br/site/documentos/revista_historia_regional39.pdf Acesso em: 21 out. 2020.
  7. ______. Cartografias Temporais: metodologias de pesquisa da consciência histórica. Educação e Realidade. Porto Alegre: UFRGS. V. 36, n.1, jan./abr., 2011. p.59-81. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/15076/11516 Acesso em 22 out. 2020.
  8. CONSELHO MUNICIPAL DE PATRIMÔNIO CULTURAL (COMPAC). Processo de Tombamento do Clube Literário e Recreativo Treze de Maio. 001/2001. Ponta Grossa: Fundação de Cultura, dez., 2001, 178p.
  9. DOMINGUES, Petrônio. ASSOCIATIVISMO NEGRO. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, Flávio dos Santos (Orgs.). Dicionário da Escravidão e Liberdade: 50 textos críticos. São Paulo: Companhia Das letras, 2018. p.113-122.
  10. DIÁRIO DA MANHÃ. Política. 1993. Documento físico. Disponível no Acervo da secretária municipal de cultura.
  11. FERREIRA, Paulo Antônio Barbosa. MÜLLER, Tânia Mara Pedroso. O Ensino de História no Ensino Médio e as Relações Raciais: Para Além da Lei nº 10.639/2003. Educere Et Educare. Cascavel: UNIOESTE. Vol. 10 n. 20 (Jul/ Dez), 2015. p. 729 – 740. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/12610/9022 Acesso em: 26 out. 2020.
  12. GONÇALVES, José Reginaldo Santos. Autenticidade, Memória e Ideologias Nacionais: o problema dos patrimônios culturais. Estudos Históricos. Rio de Janeiro: FGV, vol. I, nº 2, 1988, p. 264-275. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2163 Acesso em 19 out. 2020.
  13. ______. O Patrimônio como categoria de pensamento. In: ABREU, Regina. Chagas, Mário. (orgs.). Memória e Patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro, DP&A, 2003. p.21-29. Disponível em: http://professor.pucgoias.edu.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/17542/material/patrimonio_como_categoria_de_pensamento.pdf Acesso em 28 out. 2020.
  14. HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais LTDA, 1990.
  15. IBGE. CIDADES. Estimativa_2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/pr/ponta-grossa.html Acesso em: 29 set. 2020.
  16. ______. Variável População Residente em Ponta Grossa: Censo 2010. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/3175#resultado. Acesso em: 16 set. 2020.
  17. JEUDY, Henri-Pierre. A maquinaria patrimonial. In: Espelho das cidades. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2005. p.13-78.
  18. LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.
  19. MORAES, Renata Figueiredo de. A festa da abolição do 13 de maio – comemorações, identidade e memória. In: ABREU, Martha. XAVIER, Giovana (Orgs.). Cultura negra (vol. 1). Festas, carnavais e patrimônios negros. Niterói: Eduff, 2018. p. 107-133.
  20. ______. A República e as festas da abolição Resistência e liberdade no pós-abolição In: Memória e legado das resistências negras. Acervo: revista do Arquivo Nacional. Vol. 1, n. 1, (jan./jun. 1986). Rio de Janeiro: O Arquivo, 2020. p.40-62. Disponível em: http://revista.arquivonacional.gov.br/index.php/revistaacervo/issue/view/80/Edi%C3%A7%C3%A3o%20completa Acesso em: 22 out. 2020.
  21. NEVES, Lucilia de Almeida. Memória e história: Substratos da Identidade. In: XX Simpósio Nacional de História da ANPUH, 1999, Florianópolis. Anais História: Fronteiras. São Paulo: Humanitas, 1999. p.1062-1070. Disponível em: https://anpuh.org.br/uploads/anais-simposios/pdf/2019-01/1547483135_5c67e7a4d0f4ed0cc39498a175b4b652.pdf Acesso em: 12 out. 2020.
  22. NOGUEIRA, Azânia Mahin Romão. TERRITÓRIOS NEGROS EM FLORIANÓPOLIS. Dissertação (Mestrado em Geografia). Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2018. 137p. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/193680/PGCN0690-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y Acesso em: 26 out. 2020.
  23. NORA, Pierre. Entre memória e história. A problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo: PUC, n. 10, dez. 1993. p. 7-28. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763 Aesso em 17 out 2020.
  24. POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro: FGV, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15. Disponível em: http://www.uel.br/cch/cdph/arqtxt/Memoria_esquecimento_silencio.pdf Acesso em: 25 out. 2020.
  25. ______. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro: FGV, vol. 5, n. 10, 1992, p. 200-212. Disponível em: http://www.pgedf.ufpr.br/memoria%20e%20identidadesocial%20A%20capraro%202.pdf Acesso em 16 out. 2020.
  26. REIS, Fábio Pinto Gonçalves dos. Práticas sociais relativas às crianças negras em impressos agrícolas e projetos de emancipação de escravizados (1822-1888). Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo-USP. São Paulo, p.256. 2010. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-11062010-170750/publico/FabioPintoReis.pdf Acesso em 26 out. 2020.
  27. SANTOS, Carlos Alberto Ivanir dos. NASCIMENTO, Álvaro Pereira do. Apresentação. In: Memória e legado das resistências negras. Acervo: revista do Arquivo Nacional. Vol. 1, n. 1, (jan./jun. 1986). Rio de Janeiro: O Arquivo, 2020. p.7-10. Disponível em: http://revista.arquivonacional.gov.br/index.php/revistaacervo/issue/view/80/Edi%C3%A7%C3%A3o%20completa Acesso em: 29 out 2020.
  28. SANTOS, Joel Rufino dos. Culturas negras, Civilizações brasileiras. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Rio de Janeiro: IPHAN/MinC, 1997. p.4-9. Disponível em: http://www.palmares.gov.br/sites/000/2/download/04%20a%2009.pdf Acesso em 22 out. 2020.
  29. SANTOS, Merylin Ricieli dos. Das lembranças que contei às histórias que esqueci – Clube Treze de Maio de Ponta Grossa (1888-2012). In: MENDONÇA, Joseli Maria Nunes; TEIXEIRA, Luana. MAMIGONIAN, Beatriz Gallotti (Orgs.). Pós-Abolição no Sul do Brasil: associativismo e trajetórias negras. Salvador: Sagga, 2020. p. 93-117.
  30. SODRÉ, Muniz. O Terreiro e a cidade: A forma social negro-brasileira. Rio de Janeiro: Imago, 2002. (Salvador, Bahia: Prosa e Poesia).
  31. VARGAS, Karla Andrezza Vieira. Vozes, Corpos e Saberes do Maciço: Memórias e Histórias de vida das populações de origem africana em territórios do Maciço do Morro da Cruz. Dissertação (Mestrado em História). FAED, UDESC. Florianópolis, 2016. 121 p. Disponível em: http://www.faed.udesc.br/arquivos/id_submenu/2374/dissertacao_karla_final__1_.pdf Acesso em 25 out. 2020.
  32. VASSALO, Simone. Identidade negra, cidadania e memória: os significados políticos da Capoeira de Angola contemporânea. Intersecções. Rio de Janeiro: UERJ, v. 13 n. 2, dez. 2011, p. 334-350. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/intersecoes/article/viewFile/4619/3417 Acesso em 21 out. 2020.
  33. VIEIRA, Daniele Machado. Territórios negros em Porto Alegre/RS (1800 – 1970): geografia histórica da presença negra no espaço urbano. 2017. 189p. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/177570/001065835.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em 29 out. 2020.

Downloads

Download data is not yet available.