Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro

“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.

DOI
https://doi.org/10.20949/rhhj.v10i20.753
Submitted
November 27, 2020
Published
2021-07-14

Abstract

This article deals with the reflection of History teaching in the museum, which I understand as a space for historical learning. The objective of expanding the possibilities of educational dialogue related to heritage assets, collections, artifacts, exhibitions and even building contributes to the discussion on Heritage Education practices in conjunction with the teaching of History. Methodologically presents the theoretical approach that guides the analysis, with studies of heritage education, social museology, history teaching and historical learning. And, later, a didactic-historical proposal developed with a focus on historical learning is presented. In this proposal, the concepts of local history, places of memory and didactic knowledge were linked in the José An-tônio Pereira Museum in Campo Grande-MS, talking about the goods, objects that (re)tell stories of the foundation of the city.

References

  1. BARCA, Isabel. Aula Oficina: do projecto à avaliação. ___________________ (org.) Para uma educação histórica de qualidade. Actas das IV Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga:Universidade do Minho, 2004, p.131-144.
  2. BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009
  3. GORGAS, Mónica. Os museus e a crise dos povos de identidade concorrente. In: Museologia e diversidade cultural na América Latina e Caribe. ICOFOM LAM, Cidade do México, México, Subcomitê Regional para a América Latina e Caribe/ICOFOM LAM, p. 117-129, Jun. 1998)
  4. IPHAN. Instituto do Patrimônio Histórico Artístico Nacional. Patrimônio cultural material e imaterial. Brasília: Ministério da Cultura, 2007.
  5. FONSECA, Maria Cecília Londres. Para além da pedra e cal: por uma concepção ampla de patrimônio cultural. In: Memória e Patrimônio: Ensaios Contemporâneos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
  6. FRAGA, Hilda Jaqueline. A cidade como documento no ensino de história. In: POSSAMAI, Zita Rosane. Leituras da Cidade. Porto Alegre: Evangraf, 2010. p. 221–235
  7. FUNARI, Pedro Paulo & PELEGRINI, Sandra C.A. Políticas Patrimoniais no Brasil: impasses e realizações. Patrimônio Histórico e Cultural. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 2006.
  8. HORTA, Maria de Lourdes Parreira; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia de educação patrimonial. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Museu Imperial, 1999.
  9. JACOBUCCI, D. F. C.; JACOBUCCI, G. B.; MEGID NETO, J C.Contribuições dos espaços não formais de educação para a formação da cultura científica. Disponível em FILE:///C:/USERS/GENIL/DOWNLOADS/20390-TEXTO%20DO%20ARTIGO-76872-1-10- 20081105%20(4).PDF
  10. MARANDINO, M. Museus de ciências, coleções e educação: relações necessárias. Museologia e Patrimônio, v. 2, p. 1-12, 2009
  11. ROBALINHO, Marta C. D. & COSTA, Carina M. Aprender com objetos no Museu da República: propostas de leitura das dobras do tempo. Fronteiras: Revista de História | Dourados, MS | v. 18 | n. 31 | p. 305 - 321 | Jan. / Jun. 2016
  12. RUSEN, J. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. Revista História da Historiografia, n.2, p.163-209, mar. 2009.
  13. ______________. A formação histórica de sentido como problema da didática histórica In:Cultura faz sentido. Orientações entre ontem e o amanhã. 2013
  14. SOARES, André Luis Ramos (Org.). Educação patrimonial: relatos e experiências. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2003
  15. SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel (org). Aprender História: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Editora UNIJUI, 2009, p.117-137

Downloads

Download data is not yet available.