Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro

Favela School, History Class and Evangelical Students

DOI
https://doi.org/10.20949/rhhj.v10i20.764
Submitted
December 30, 2020
Published
2021-07-14

Abstract

The purpose of this article is to share some reflections from my doctoral degree research, that helps to inform about the symbolic universe which permeates students who identify themselves as evangelicals in the favela community, aiming to contribute more effectively to the teaching-learning process of the discipline of History. Starting from the idea of Monteiro, that teachers and students are subjects that carry different worldviews and form relationships with each other including multiple possibilities of appropriation and interpretation, I emphasize the importance of understanding this part of the audience – evangelical students – who appear more and more in our History classes, eager to be heard in their social and religious perspectives.

References

  1. BAHIA, Joana. A “lei da vida”: confirmação, evasão escolar e reinvenção da identidade entre os pomeranos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.27, n.1, p. 69-82, jan./jun. 2001
  2. BAUMAN, Z. a Benedetto Identidade: entrevista Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005
  3. BIRMAN, Patrícia. “Cruzadas pela paz: práticas religiosas e projetos seculares relacionados à questão da violência no Rio de Janeiro”. Religião e Sociedade, 32 (1), 2012.
  4. BURITY, Joanildo. “Cidadãos, consumidores, militantes e fiéis: pertencimento e democracia”. Relatório de pesquisa. Recife, Fundação Joaquim Nabuco, mimeo, 2000.
  5. CASSAB, Maria Aparecida Tardim. Jovens pobres e o futuro: a construção da subjetividade na instabilidade e incerteza. Niterói, Intertexto, 2001.
  6. DIP, Andrea. Em nome de quem? Bancada evangélica e seu projeto de poder. Rio de Janeiro. Civilização Brazielra, 2018.
  7. LAVILLE, Christian. A guerra das narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de História. Rev. bras. Hist. [online]. 1999, vol.19, n.38
  8. MAFRA, Clara Cristina. Na Posse da Palavra: Religião, Conversão e Liberdade Pessoal em Dois Contextos Nacionais. Tese de Doutorado em Antropologia Social, PPGAS/MN/ UFRJ, 1999.
  9. MARIANO, Ricardo. Neopentecostais: sociologia do novo pentecostalismo no Brasil. São Paulo: Loyola, 1999
  10. MONTEIRO, Ana Maria. Professores de História: entre saberes e práticas. 2 ed. Rio de Janeiro: Maua Editora, 2010.
  11. MONTEIRO, Ana Maria. Formação de professores: entre demandas e projetos. Revista História Hoje, São Paulo: Anpuh, v.2, n.3, p.19-42, 2013.
  12. OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; STAMATTO, Maria Inês Sucupira (Org.) O livro didático de história: políticas educacionais, pesquisa e ensino. Natal: Ed. UFRN, 2007
  13. RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (Org.) Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2011
  14. VITAL DA CUNHA, Christina. Oração de Traficante: uma etnografia. Ed: Rio de Janeiro: Garamond, 2015.
  15. TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

Downloads

Download data is not yet available.