Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

History Today in the Classroom

Vol. 11 No. 23 (2022): Julho-Dezembro

Sensitive Literature, Extra-Human History: Reflections on the Subjects in the Curriculum and History Teaching

DOI
https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i23.809
Submitted
August 2, 2021
Published
2022-11-16

Abstract

This article aims to approach the connections and contributions between literature and history teaching, in order to reflect on the didactic potential of the uses of literature in the process of teaching history. From the critique of extra-human history contained in the BNCC, the analysis of the works Machado de Assis historian and Quarto de despejowas carried out to exemplify the contributions of literature in the construction of a sensitive history teaching when dealing with themes such as slavery and social inequality. It was found that, despite the long dialogue between litera-ture and history, the current curriculum and teaching proposals of history continue to deny and not incorporate the sensitive and empathic aspects, contained in the literary narrative, when dealing with historical subjects. Thus, we sought to elucidate the fundamentality of dialogue with literature in the (re)construction of ways of understanding, thinking and teaching history in the classroom.

References

  1. ABUD, Kátia; SILVA, André Chaves de Melo; e ALVES, Ronaldo Cardoso. Ensino de História. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
  2. ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz. História: A Arte de Inventar o Passado. Bauru: EDUSC, 2007.
  3. ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz. O Tecelão dos Tempos: novos ensaios de teoria da História. São Paulo: Intermeios, 2019.
  4. ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz. Tema, meta, metáfora: porque a historiografia teme e treme diante da literatura. Linguagens – Estudos e Pesquisas, Catalão, vol. 17, n. 02, p. 17-41, jul./dez. 2013.
  5. AZEVEDO, Cislaine Barbosa; LIMA, Aline Cristina Silva. Leitura e compreensão do mundo na educação básica: o ensino de História e a utilização de diferentes linguagens em sala de aula. Roteiro, Joaçaba, v. 36, n. 1, p. 55-80, jan./jun. 2011.
  6. BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2008.
  7. BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: < 568 http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 05 fev. 2021.
  8. CHALHOUB, Sidney. Machado de Assis Historiador. São Paulo: Cia das Letras, 2003.
  9. COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
  10. FATINATO, Manuela. O texto literário para além da representação. In: Anais do encontro internacional e XVIII encontro de história da ANPUH – Rio: História e Parcerias. Rio de Janeiro, RJ: ANPUH, 2019.
  11. FONSECA, Selva Guimarães. Didática e Prática de Ensino de História. 10ª ed. Campinas: Papirus, 2003.
  12. FONSECA, Selva Guimarães; ZAMBONI, Ernesta. Contribuições da literatura infantil para a aprendizagem de noções de tempo histórico: leituras e indagações. Cadernos CEDES, Campinas, vol. 30, n. 82, p. 339-353, set./dez. 2010.
  13. GIL, Carmem Zeli de Vargas et al. Ensinar história [entre]laçando futuros. Revista Brasileira de Educação, v. 25, p. 1-20, 2020.
  14. HALLAL, Mariana. Brancos continuam recebendo 50% a mais do que negros no Brasil. Estadão, São Paulo, 20 de jul. de 2020. Disponível em: https://economia.uol.com.br/noticias/estadao-conteudo/2020/07/20/abismo-economico-entre-brancos-e-negros-persiste.htm. Acesso em: 01 de jan. de 2021.
  15. JESUS, Carolina Maria de. Quarto de Despejo – Diário de uma Favelada. São Paulo: Ática, 2014.
  16. KARNAL, Leandro (Org.). História na Sala de Aula: Conceitos, Práticas e Propostas. 6ª ed. São Paulo: Contexto, 2010.
  17. LEITE, Miriam Moreira. O Ensino da História: No Primário e no Ginásio. São Paulo: Cultrix, 1969
  18. OLIVEIRA, André de. A vida de Carolina de Jesus além da favela do Canindé, seu quarto de despejo. El País, São Paulo, 18 mar. de 2018. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2018/03/14/cultura/1521065374_369396.html. Acesso em: 01 de jan. de 2021.
  19. POPKEWITZ, Thomas S. Reforma educacional – uma política sociológica – poder e conhecimento em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
  20. SARAIVA, Alessandra; VILLAS BOAS, Bruno. IBGE confirma que país voltou ao Mapa da Fome em 2018, diz pesquisador. Valor Econômico, Rio de Janeiro, 17 de set. de 2020. Disponível em: https://valor.globo.com/brasil/noticia/2020/09/17/ibge-confirma-que-pas-voltou-ao-mapa-da-fome-em-2018-diz-pesquisador.ghtml. Acesso em: 01 de jan. de 2021.
  21. TRENNEPOHL, Vera Lúcia. A consciência histórica como potencial para a leitura do mundo. História e Ensino, Londrina, v. 26, n. 1, p. 37-55, jan./jun. 2020.
  22. WHITE, Hayden. Meta-História: A imaginação do século XIX. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1992.
  23. WHITE, Hayden, Trópicos do Discurso: Ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.

Downloads

Download data is not yet available.